Bye Switi Sranan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Evelien Hartman - WaarBenJij.nu Bye Switi Sranan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Evelien Hartman - WaarBenJij.nu

Bye Switi Sranan

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Evelien

19 Augustus 2008 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal!

De afgelopen twee maanden heb ik veel meegemaakt en op het moment dat ik me bedacht dat het leuk zou zijn weer een bericht te plaatsen, gebeurde er weer heel veel. Het eind is op een gegeven moment zoek omdat ik dan niet meer weet wat te schrijven.

Wat ik in ieder geval wel kan zeggen is dat ik twee heel bijzondere maanden heb gehad en die zal ik niet snel vergeten. Nu, twee dagen voor vertrek naar Nederland, kijk ik terug op een onvergetelijke tijd in Suriname, Paramaribo inmiddels mijn thuis..De Berliozstraat 32 waar er vele dingen gebeurd zijn en waar ik super lieve mensen heb leren kennen en nu de Mozartstraat 89 de laatste twee maanden waar ik inmiddels ook mijn eigen thuis van heb gemaakt en ook mooie gekend heb...

Juist nu de laatste dagen besef ik maar weer eens dat ik rijk ben aan mooie gebeurtenissen die ik heb meegemaakt hier. Ook heb ik veel geleerd van de minder leuke momenten en natuurlijk mijn tussentijdse bezoek aan Nederland wat veel impact gehad heeft en steeds heeft in mijn leven. Nederland is nog echt ver eg voor mij en ik besef ook gewoon niet dat ik vrijdagochtend Dutch time weer op Nederlandse bodem sta.
Ik mag weer vernederlandsen…in ieder geval krijg ik 1 liter garnalen saus mee van mensen van een kraampje aan de Waterkant aangezien ik garnalen verslaafd ben en zo kan ik in Nederland toch nog een beetje het Suriname gevoel hebben..maar ook door de muziek die ik mee neem en alle herinneringen en bepaalde gewoontes en woorden die ik me hier tot onbewust heb aangemeten. Morgenavond een laatste drankje, een klein drankje, bij Zanzibar en dan donderdag mijn koffer proberen dicht te krijgen en nog eventjes het centrum in.

Hieronder een aantal opmerkelijke momenten van de laatste maanden Switi Sranan:

Eind Juni
Deze tijd ben ik mee gegaan op een werk trip naar de Minavallen die Stephan met wat andere mannen ontdekt heeft. Via de bus naar Albina en vanuit daar in regen per korjaal, wat de pret niet kon drukken, een aantal uren varen naar Kamp Waada het basiskamp vanaf waar we de dag later onze ze wandeling naar de val ging maken. Er was nog niet een echt pad en dat maakte het erg leuk, mensen gleden uit en Kumalu had met iemand anders een soort leuning gemaakt van lianen om je aan vast te houden. Op de weg terug is de kop van een slang afgehakt die we moesten passeren en die was erg gevaarlijk..het was wel een erg mooie gifgroene slang maar ik denk niet dat het prettig is als deze in je nek springt wat deze soort doet. Via de Lawa rivier op weg weer terug naar Albina hebben we Apatou, een dorp in Frans Guyana nog aangedaan. Er is gelijk verschil te zien met Suriname..meer ontwikkeld, prijzen ligger hoger, een asfalt weg maar er wonen veel Surinaamse marrons. Ze spreken allemaal Frans en er hangt ook een franse vlag uit en die van de Europesie Unie.

Juli
Begin deze maand is er ingebroken in ons huis op de bovenverdieping en het feit wil dat ik daar net ook slaap. Ik kan iedereen wel vertellen dat het doodeng is als je hoort dat het gebeurd en weet dat iemand probeert in je kamer te komen. Gelukkig heb ik mijn deuren hier altijd op slot dus bij mij is niks gestolen. Een ander meisje heeft hem in haar kamer gehad en toen hoorde we hem keihard wegrennen en zij erachter aan. Alle meiden van de bovenverdieping , inclusief ik, hebben keihard gegild…politie erbij, maar ja er kan niks aan gedaan worden he..

Verder ben ik af en toe nog een drankje wezen doen en Anneke heb ik uitgezwaaid…Dat was echt jammer, want An is altijd in voor borrelen dus dat miste ik wel en de leuke gesprekken! An je was top in Suri en 1 juli zal ik nooit vergeten, dat we in de auto lagen alsof we een ongeluk gehad hadden en eruit getakeld werden en mijn nieuwe kleding totaal onder te stroop zat hahaha Te mooi! En de nacht dat ik toen nog verhuisd was na een aantal biertjes…De helicoptervlucht heb ik niet meer gedaan.
Een dag met het huis hebben we gehiked, getokkeld van elf banen in het regenwoud en ook over de Suriname rivier op grote hoogte en gecanoed..het was een mooie dag met vooral het kanoen wat echt niet lekker liep..ik zat met Marisa erin en telkens zaten we verstrikt tussen lianen en andere bomen en overhangende takken op plekken n kreken waar ook krokodillen onder water zaten..altijd mooi dat te weten op die momenen..not..het was een leuke ervaring en het is altijd leuk om te saboteren..haha dat hebben we ook zeker gedaan!

Hierna veel gewerkt en met Klaartje mijn huisgenootje vele uurtjes gekletst en toen eind Juli kwam een oud huisgenootje, Sanne uit Breda, langs. Samen zijn we de binnenlanden in gegaan met een privévlucht..wij als enigen met een piloot boven het regenwoud..en de regenbogen die super mooi waren! Wie heeft er wel eens een hele regenboog gezien, van het begin tot het einde die helemaal rond is??? De trip was amazing, slapen in hangmattenkampen bij de Indianen en het zuidelijkste Marrondorp bezocht waar de kindjes wel super lief waren! De Tebutop beklommen met touw..aangezien het heel steil was…maar mooi uitzicht..Kasikasima konden we volgens mij op afstand ook zien.
Ook heb ik in de rivier gebaad en mn benen geschoren met twee andere meiden;) en tussen de piranha's gezwommen..heb voor het eerst een levende vis vastgehouden, geen grote hoor, maar toch een ervaring...Dit soort binnenlandse trip is echt genieten voor mij aangezien ik eenvoud zo kan waarderen en het geweldig vind tussen de lokalen te lopen waar ze wonen..ik heb ook nog een beet opgelopen aan mijn enkel en ben toen naar een plaatselijke arts in Drietabiki gegaan en verband gekregen en allemaal pillen, antibiotica capsules en antigif...een drankje mocht nog wel gedronken worden:) Als er wat fout gaat weet je pas echt dat je op trip bent! Ook zag je apenschedeltjes liggen van al opgegeten apen en toen wij met de korjaal in het dorp aan kwamen werd er net een zwijn uit elkaar gehaald in de rivier waar ik doorheen moest lopen...die avond heb ik dus een heerlijk stukje gegeten..

Augustus alweer.
Met Klaartje naar Matapica! Na een nacht kotsmisselijk en lijkbleek te zijn geweest en na een aantal Whiskeys en Campari verder, zijn we ’s ochtends vroeg met z’n tweeën via mijn werk met kok gegaan…Er waren geen andere gasten , dus we waren alleen..prachtig..tot aan Marienburg was Stephan onze persoonlijke gids wat natuurlijk wel leuk was…je baas als gids..halloo…wie zit ooit in die positie hahahah….nee hij doet het heel leuk dus dat was mooi…Verder hebben we heerlijk op het strand zitten kletsen..en Klaartje en ik , wij kunnen echt uren en uren praten…girlstalk;) We hebben samen met een opzichter iets meer dan 50 baby schildpadden uitgezet van die mini leatherback schildpadden en je zag ze zo schattig naar zee lopen….flanmigo´s die over vliegen, roofvogels, ontelbaar veel krabben…wow….In de avond laat een strandwandeling waarbij we samen 11 vallende sterren gezien hebben..Klaartje en ik hadden zo ongeveer dezelfde wensen haha..De melkweg was prachtig en daarna nog eventjes bij een kampvuur gezeten waarna lekker slapen..maar daarvoor zijn we heel vaak gestoken door de muggen…Klaartje , het was een topweekend en jij was ook super huisgenootje! Mis je de laatste dagen echt hier…zit niks anders op dan ook maar de KLM vlucht te nemen he;)

Trinidad en Tobago
Vlak nadat we terug waren van deze trip zei Justin toch vrij te hebben en dat we op vakantie konden gaan. Echt geloven kon ik het niet, maar vrijdag de 8e had ik dan toch echt mijn ticket naar Trinidad en Tobago….6 dagen waren we daar en het was amazing..Ik kwam 8 uur eerder aan dan hem en hij had geregeld dat ik afgehaald werd en wat kon slapen in een guesthouse totdat hij aan kwam..Ik heb hem natuurlijk opgehaald bij de airport..spannend! De dag later samen in het vliegtuig naar Tobago wat echt bijzonder was..beide helemaal fan van vliegtuigen en dan zit je er samen in notabene..Op Tobago hadden we een vrijstaand appartementje tussen de palmtrees en bananenbomen.en echt, ik wilde al zo graag naar Castara en dat wist hij neit en eenmaal op Tobago blijkt dat hij precies een appartement geregeld heeft waar ik wil..to much similarities thery say;).het was helemaal van hout, echt super mooi en een twee persoons hangmat niet te vergeten..daar heb ik lekker in gelegen natuurlijk..en ooh ja..een warme douche!!! Zoo luxe...gewoon een WARME douche..jeetje...we hadden een eigen keuken en ik heb een lekkere tonijnsalade voor hem gemaakt en de tv en radio hebben we lekker uit gelaten..de geluiden uit de natuur op je af laten komen..dat is genieten.. we zijn met ene rental car waarvan het dak open kon, het eiland rondgereden…Bounty stranden..verlaten ..zeer helder water en daar dan in zwemmen..vervolgens op het strand liggen en er wordt door Justin gewoon Carib bier voor je gehaald…das wel speciaal hoor..maar dat weet hij;) Mooie vogels hebben we gezien. Ook heb ik hele mooie oorbellen uit Canada gekregen en voor in het vliegtuig terug naar Suriname nog een brief om te lezen…het was een week om niet te vergeten en het leek allemaal eigenlijk wel een droom..
The last week seems like a dream….to short…it was perfect, with the right person..a warm shower, so luxurious and an appartement at my favourite location.. it was a life time experience!

Maandagochtend 4.45 am thuis en gelijk erna werken..morgen , woensdag mijn laatste werkdag wat ook erg gek is aangezien ik net mijn draai heb gevonden en iedereen nu ken, de naam weet van de koks en gidsen...en werken vind ik nog leuk ook...vanavond beginnen met spullen inpakken die met de luchtvracht gaan en donderdagavond terugvliegen naar Nederland, maar dan wel een nieuwe start in mijn eerste eigen appartementje! Arrival at schiphol de 22e...

Mijn geluidsinstallatie zal naar een weeshuis gaan en verder ben ik aan het uitzoeken wat ik het binnenland in ga sturen voor kleine dorpen waar hulp nodig is vlakbij Jaw Jaw..Mensen zijn blij met veel en mij spullen zijn nog goed.

Wat ik ga missen hier:
- de vele mieren op mijn laptop, op tafel, op de muur, in mijn koffie..
- de mannen die op straat met me mee komen lopen en zichzelf voorstellen om ze zeggen dat ze even een 'praatje'willen
- de complimentjes van de mannen hoe goed je eruit ziet..hier weten ze zelf of je haar is geknipt en je nieuwe oorbellen hebt..ze doen je haar goed als het fout zit..
- dat mensen je met alles helpen hier, onbekenden en bekenden..iedereen is erg aardig voor elkaar
- de dagelijkse taxi ritjes, minimaal 2 tot 4 per dag.
- het mooie weer
- de muziek
- de slechte films op tv als het al goed ontvangen kan worden
- garnalen, pechill en bami van de waterkant en satesaus, en Dawet en Indisch eten
- drankje @ Zanzibar
- Djogo's delen!! en Campari met redbull en ijs
- de mooie uitspraken van mensen
- Nero de waakhond
- mijn bed die een beetje scheef ligt en te kort is
- dat de straten soms helemala blank staan van de regen en de dag erna is alles weg
- boodschappen doen bij de chinees
- No spang mentaliteit
- en zo nog veel meer...



Vaarwel Switi Sranan!

  • 19 Augustus 2008 - 19:34

    Milene:


    Hey girl,

    Klinkt allemaal echt perfect gewoon... ben echt benieuwd naar al je foto's en verhalen die je hierop niet geschreven hebt dus binnenkort maar ff een wijntje doen :)

    x Milene

    ps. goede vlucht naar huis!

  • 19 Augustus 2008 - 20:04

    Ieke:

    Hey eef! Leuk om je belevenissen nog even te lezen! Geniet van je laatste dagen, ik mis Suriname namelijk best hier in NL! Maak er een mooi afscheidsfeestje van ')

    Kus Ieke

  • 19 Augustus 2008 - 23:34

    Ophof:

    Heerlijk om te lezen! Je wordt hier gemist.. Liefs Steven

  • 20 Augustus 2008 - 05:48

    Lianne:

    Wat een superverhalen! Maar hopen dat je nog een beetje kunt aarden "thuis" in Nederland...
    Ik wenns je een hele goede reis en succes met het afscheid!
    Liefs Lianne

  • 20 Augustus 2008 - 06:04

    Jasper:

    ik ben weer in nederland (eerste ochtend) en gek genoeg vind ik het ook wel weer fijn. Maar ik heb ook geweldige ervaringen opgedaan en schitterende dingen gezien. We hebben genoeg te bespreken snel! heb nog een paar leuke dagen!

  • 20 Augustus 2008 - 08:10

    Rosalie:

    Hee eef, klinkt goed, ik krijg zo'n heimwee als ik je verhalen lees!!!!! 1 troost, campari red bull kan je hier ook drinken, alleen kijken mensen je raar aan als je het besteld, het is stervens duur en soms is de campari niet goed meer (! echt, omdat het zo weinig besteld wordt!)
    Welkom in Ptata, of Blanda, zoals de Surinamers Holland ook wel willen noemen, je zal echt wel moeten wennen hoor, het is hier alweer bijna herfst, ik zit in ieder geval met een dikke trui (binnen) achter de computer... Verder is het wel leuk hier, en je gaat verhuizen natuurlijk dus dat is ook heel leuk en nieuw. Laat maar weten als je gesetteld bent, dan kom ik je opzoeken daar in Breda ok!
    Tot snel Eef en goede reis!

    Kus. Rosi

  • 20 Augustus 2008 - 08:40

    Moniek:

    Hey Eef!!

    Wat een leuke dingen heb je toch weer beleefd de laatste weken!! Ik denk nog vaak terug aan de leuke tijd in Suriname! Geniet nog van je laatste daagjes en goede reis. Kom je snel weer opzoeken in Breda met Inez.

    Bigi Brasa

  • 21 Augustus 2008 - 10:02

    Bram:

    Eef!
    Leuk om te lezen dat alles nog goed is daar. Kom maar snel en veilig terug!
    X

  • 29 September 2008 - 21:34

    Marisa:

    Hoi Evelien,

    Ik ben ook weer thuis! Hoe gaat het nu tussen jou en Justin? Ben erg benieuwd allemaal ;)

    Kus Marisa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Evelien
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 693
Totaal aantal bezoekers 71542

Voorgaande reizen:

16 Februari 2010 - 31 Maart 2010

Thesis slum tourism

Landen bezocht: